Köpvillkor

Generell Information

DUFFBEAUTY, ND Group ApS
CVR. 40662022
Puggaardsgade 5, st.tv
1573 Copenhagen V
Danmark
E -post: hello@duffbeauty.se


Dessa köpvillkor gäller för köp av varor på duffbeauty.se med leverans i Sverige.

 

1. Betalning

Hos DUFFBEAUTY kan du använda alla VISA-kort, MasterCard, PayPal samt Klarna. Vid kortbetalning dras beloppet tidigast från ditt konto när varan skickas från oss.

Alla belopp är i svenska kronor och är inklusive moms. Vi tar inte ut någon betalningsavgift. 

Vi använder en godkänd betalningsserver som krypterar all din betalningsinformation med SSL (Secure Socket Layer protocol). Det betyder att din information inte kan avlyssnas. Vår betalningsleverantör uppfyller kraven för PCI DSS. 

Vi ingår inte köpeavtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

1.1 Klarna 

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

  • Betala inom 30 dagar: Betalningstid är 30 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 30 dagar hittar du här
  • Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. 

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.

1.2 Villkor för Klarna som betalningsmetod

Notera att Klarna inte godkänner ”annan leveransadress” på beställningar utan det går endast att leverera till köparens folkbokföringsadress.

Klarna erbjuder ett Köparskydd, vilket bland annat innebär att du som konsument inte behöver betala för dina beställda varor förrän du har mottagit dem, samt att Klarna assisterar dig med problem som relaterar till ditt köp.

1.2.1 Kostnader och avgifter

Klarna tar ut en fakturaavgift om 0 kr per köp. Vid sen betalning skickas en påminnelse ut till dig där du åläggs att betala en påminnelseavgift. Har du handlat för under 60 kr tillkommer en påminnelseavgift om 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

1.2.2 Kreditprövning och personuppgiftsbehandling

När du väljer att betala med faktura gör Klarna en kreditprövning. Om en kreditupplysning tas kommer du bli underrättad om detta samt få en kopia på kreditupplysningen skickad per post eller e-post. Klarna behandlar dina personuppgifter för att uppfylla våra åtaganden enligt detta avtal och för de övriga syften som redovisas i vår Dataskyddsinformation. Dataskyddsinformationen hittar du här, och genom att använda Klarnas tjänster så bekräftar du också att du tagit del av denna Dataskyddsinformation. Klarna behandlar dina personuppgifter bland annat för att utföra identifikation, kundanalys, kreditprövning, marknadsföring och affärsutveckling. De kan också komma att överföra dina personuppgifter till utvalda partners (såsom kreditvärderingsinstitut), som kan vara etablerade i en stat utanför EU/EES. Du hittar mer information om denna delning av personuppgifter, dina rättigheter i förhållande till dessa, hur du kan kontakta Klarna med frågor, eller vända dig till myndighet med klagomål, Dataskyddsinformationen. 

1.2.3 Betalning via Swish

Du som ansluten till Swish kan genomföra betalning som dras direkt från ditt Klarna. Öppna Swish-appen på din mobila enhet och godkänn betalningen via ditt mobila Bank-ID för att slutföra köpet. Vid eventuell retur återbetalas pengarna till ditt bankkonto alternativt till ditt bank- eller kreditkort eller kontant.

2. Leverans

DUFFBEAUTY erbjuder vi leverans till postombud. Leverans till postombud är gratis vid köp över 400 kronor, vid längre köp kostar leveransen 60 kr.

Vi skickar din order med GLS.

Om du beställer innan kl. 13.00 på en vardag skickar vi din order samma dag och du kan därmed förvänta att motta din order inom 2 arbetsdagar. Leveransen tar vanligtvis mellan 2-5 vardagar.

Vid pre-orders gäller dock andra leveranstider som specificeras under den gällande pre-order-varan.

DUFFBEAUTY ansvarar för varorna fram tills du har tagit emot dem.

Under perioder med extra hög belastning så som runt jul eller Black Friday kan du förvänta något längre leveranstid än vanligt. Om DUFFBEAUTY förväntar att beställningen inte kan levereras inom avtalad tid kommer du meddelas om detta via den e-postadress som du har angivit vid beställning. Här upplyser vi information kring anledningen till förseningen samt en ny leveranstidpunkt. Om detta skulle inträffa har du naturligtvis rätt att häva ditt köp utan extra kostnad. 

2.1 Pre-Order

Som utgångspunkt finns alla varor i lager om de ligger i vår webbshop och de innefattas därmed av de gällande leveransvillkoren, alltså att du mottar din order inom 2-5 arbetsdagar.

Dock kan du vid exklusiva lanseringar av nya kollektioner få möjlighet att göra en pre-order av en vara. När en vara är en pre-order vara i vår webbshop kommer detta att specificeras under den gällande varan, så att det framgår att det är en vara som förbeställs samt vilken leveranstid som är gällande för en beställning av denna pre-order vara. Om du har beställt en pre-order vara tillsammans med en vanlig vara kommer hela din beställning att skickas när din förbeställning är på lager. Om du önskar att motta varan som är på lager med detsamma ska du göra två separata beställningar.

2.2 Fraktskador

Vid eventuella fraktskador ber vi dig att ta kontakt med vår kundservice på e-postadress: hello@duffbeauty.se med detsamma. Det är viktigt att fraktskador anmäls inom 3 dagar från mottagandet, dvs. uppackning av varor måste ske omgående för att kontrollera dess skick.

Om varorna har tagit skada vid frakten ber vi dig ta bilder och beskriva skadorna, så att vi kan reklamera varorna och erbjuda ersättning.


3. Din beställning

När du beställer en vara hos oss får du automatiskt ett kvitto via e-post som bekräftar vilka varor som du har beställt. Detta e-postmeddelande bekräftar att vi har mottagit din order. Din orderbekräftelse, som är det bindande juridiska avtalet, skickas först till dig när vi har skickat din beställning.

När din beställning har kommit till postombudet så skickas sms- och/eller e-mailavisering som bekräftar att du kan hämta ut ditt paket. Om du inte har hämtat ut ditt paket inom 10 dagar efter avisering skickas paketet tillbaka till oss.


4. Reklamationsrätt

Konsumentköplagen gäller för varuköp.

När du handlar hos oss som konsument har du reklamationsrätt i tre år. Om din reklamation är berättigad betyder det att du antingen kan få varan reparerad eller utbytt.

Du kan också få pengarna tillbaka eller avdrag på priset, allt beroende på den konkreta situationen.

Du måste reklamera inom "skälig tid" efter att du har upptäckt felet. En reklamation som görs inom två månader efter att felet har upptäckts anses alltid vara gjord inom skälig tid.

Observera att reklamationsrätten inte gäller för fel eller skador som orsakats av felaktig användning av varan.

En reklamationsförfrågan görs genom att skicka ett mejl till oss på hello@duffbeauty.se där du anger ordernummer, beskriver problemet/felet samt bifogar ett par bilder som visar problemet/felet.

Om reklamationen är berättigad kommer du tillsammans med vår kundservice fram till vilken lösning som passar den konkreta situationen, dvs. om det är fråga om en reparation, en ny vara eller en återbetalning.

Vid godkänd reklamation återbetalas du via samma betalningssätt som användes vid köpet. Om extra kostnader tillkommit i samband med godkänd reklamation, så som fraktavgift, återbetalas även detta mot kvitto. Vid en godkänd reklamation står vi alltså för alla kostnader inklusive frakt.

Observera: Vi löser inte ut returer eller reklamationer som returneras mot postförskott eller efterkrav.

En eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: https://www.arn.se/ Allmänna Reklamationsnämnden Box 174

101 23 Stockholm

EU ODR: https://ec.europa.eu/odr


Returadress vid reklamation:

Att: Reklamation
DUFFBEAUTY, ND Group ApS
Nyager 5
2605 Brøndby
Danmark


5. Ångerrätt

När du handlar hos duffbeauty.se har du 14 dagars lagstadgad ångerrätt. Vi har för närvarande förlängd returrätt till 21/1-2025.

Från ångerrätten undantas vissa varor dock. Hygienprodukter, skönhetsprodukter och kosmetik måste återlämnas med obruten förpackning samt i övrigt oanvänt och oskadat skick. Av hälso- och hygienskäl omfattas inte varan med bruten emballage eller annan bruten plombering av ångerrätten.

Önskar du att ångra en vara behöver du kontakta oss inom 14 dagar från uthämtningsdatum. Om du har beställt flera olika varor i en order, men de levereras enskilt, börjar fristen löpa från den dag du mottar den sista varan. Fristen innebär att du inom 14 dagar efter mottagandet har rätt att ge oss besked om att du vill ångra ditt köp. Du kontaktar oss på e-postadressen hello@duffbeauty.se. I ditt meddelande ska du tydligt meddela oss om att du önskar att använda din ångerrätt. 

Om tidsfristen för ångerrätten går ut på en söndag, lördag, nationaldagen, julafton, nyårsdagen eller någon annan helgdag, förlängs tidsfristen till påföljande vardag. Om flera varor, som är beställda i samma order, levereras var för sig, eller om en vara levereras i flera paket, löper ångerrätten från den dag du har mottagit den sista varan eller delleveransen.

När du meddelat oss att du önskar nyttja ångerrätten har du 14 dagar på dig att returnera varan.

När du sänder en vara i retur är du ansvarig för att varan är ordentligt och tillräckligt inpackad. Det är du som kund som ansvarar för varan tills att vi tar emot den. Spara därför fraktbolagets inlämningskvitto och eventuella spårningsnummer.

För att tillämpa ångerrätten får du gärna fylla i Konsumentverkets ångerblankett som du hittar här.

5.1 Kostnad för retur

Du ska själv stå för de direkta utgifterna i samband med returneringen av varan.

5.2 Återbetalning

Du har rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag då vi mottagit meddelandet om att du önskar att ångra ditt köp. Du kan dock få vänta tills dess att varan har kommit i retur till oss, alternativt att du lämnar ett bevis på att varan har skickats i retur till oss.

När vi tar emot varan kontrollerar vi den och betalar tillbaka den summa som du har betalat in till oss i samband med köpet. Beloppet förs över till den betalningslösning som du använde vid köpet. 

Returadress:

DUFFBEAUTY, ND Group ApS
att. retur
Nyager 5
2605 Brøndby
Danmark

5.3 Värdeminskning

Från ångerrätten undantas vissa varor. Hygienprodukter, skönhetsprodukter och kosmetik måste återlämnas med obruten förpackning samt i övrigt oanvänt och oskadat skick. Av hälso- och hygienskäl omfattas inte varan med bruten emballage eller annan bruten plombering av ångerrätten.

Om vi mottar en retur, som vi anser inte uppfyller kraven om att ha en obruten förpackning samt i övrigt oanvänt och oskadat skick kommer vi att kontakta dig via e-post.  

5.4 Ångra en del av köpet

Om du har köpt flera varor hos oss, har du möjlighet att skicka en eller flera varor i retur, även om de ingår i samma order.

6. Byte av varor

Om du önskar att byta en eller flera varor i din beställning ber vi dig om att returnera varorna som du inte önskar längre och göra ett nytt köp. 


7. Force majeure

DUFFBEAUTY är befriat från ansvar för skadestånd och andra påföljder för att fullgörandet av avtalet förhindras, försvåras eller försenas på grund av omständigheter som ligger utanför vår kontroll. Som utlösande faktor beaktas statliga ingripanden, ny/ändrad lagstiftning, brist på medel, krig, brand, översvämning, störningar avseende arbetskraft, förbud, restriktioner, sabotage, dåliga transport- eller väderförhållanden eller bristande leveranser från leverantörer samt att företaget utsätts för brottslig verksamhet som påverkar verksamheten.


8. Bedrägeri

Alla bedrägerier rapporteras till myndigheterna och vi förbehåller oss rätten att avbryta köpet om någon misstanke uppstår.


9. Integritets- och cookiepolicy

Genom att använda webbplatsen duffbeauty.se accepterar du att vi behandlar dina personuppgifter enligt vår Integritets- och cookiepolicy, som du hittar här. Vi är medvetna om behovet av adekvat skydd för och försvarlig behandling av din personliga information.

Personuppgifter är all information som kan användas för att identifiera en person, inklusive, men inte begränsat till, för- och efternamn, ålder, kön, privat adress eller annan fysisk adress, e-postadresser eller andra kontaktupplysningar, oavsett om de handlar om det privata boendet eller arbetsplatsen.

Vi behöver följande uppgifter när du handlar hos oss: Namn, adress, telefonnummer och e-postadress.

Företaget samlar inte in personligt identifierbar information om dig från tredje man och sparar inte information om betalningsmedel, såsom exempelvis kortnummer på betalningskort, bankkontonummer eller liknande.

Personuppgifterna registreras hos DUFFBEAUTY och sparas i fem år. Därefter raderas uppgifterna.

Vi samarbetar också med ett antal andra företag som lagrar och behandlar data. Företag behandlar information enbart för vår räkning och får inte använda den till egna ändamål.

Vi arbetar endast med databehandlare i EU eller i länder som kan ge dina uppgifter ett adekvat skydd.

Som registrerad hos DUFFBEAUTY har du alltid rätt att invända mot registrering och behandling. Du har också rätt att få information om vilka upplysningar som finns registrerade om dig. Dessa rättigheter följs av Dataskyddsförordningen (EU) och nationella lagar. Förfrågningar i detta avseende ska skickas till: hello@duffbeauty.se


10. Ändringar

Vi kan när som helst revidera dessa användarvillkor. Varje gång du beställer en vara från oss gäller de allmänna villkor som var aktuella vid den tidpunkten för avtalet mellan dig och DUFFBEAUTY. Du bör därför regelbundet besöka den här sidan för att läsa de aktuella villkoren som du är bunden till.

11. Klagomål

Om du har klagomål på en vara som är köpt i vår webbshop ber vi dig kontakta oss via e-post hello@duffbeauty.se

Skulle vi inte komma fram till en lösning, så har du möjlighet att gå vidare med ärendet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: https://www.arn.se/

Allmänna Reklamationsnämnden Box 174

101 23 Stockholm

EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

 

Köpvillkoren uppdaterades senast den 2 august 2023.